Publicerad av Gösta Hartzell den 18 Dec 2019

Årets julmöte strålande i alla avseenden

För 30:e året i rad samlades vi i Limhamns vackra kyrka för julbön.

Limhamns nya församlingsherde Anders Friberg hälsade oss välkomna och lämnade ordet till årets Ebreliusstipendiat, Elin Eriksson som framförde sin första sång – en vacker julsång.

Anders Friberg läste Julevangeliet om Jesu födelse enligt Lukas. Kring detta höll han sedan en betraktelse över anledningen och betydelsen av att tre enkla herdar av änglarna fick budskapet att en frälsare var född. Efter psalmsång och böner avslutades kyrkodelen med att Elin med sin fantastiska sopranstämma sjöng ”O helga natt”. För undertecknad blev detta en makalös upplevelse.

Vår president överlämnade märkbart berörd blommor till Elin och kantorn Maria Wallin.

Vi återsamlades på La Couronne för julmötets andra akt. Efter intagande av en god lunch hälsade president Charlotte gäster och oss alla välkomna.

Eva Lassen och undertecknad framförde hälsningar från medlemmarna Lennart Blomqvist, Sven-Olof Isacsson och Staffan Lundgren, som av olika skäl inte kunde deltaga idag. Dessutom hälsade Eva från vår tidigare medlem Ola Håhus.

Charlotte och Katarina Wikström informerade om julklappsutdelningen till behövande barn. Katarina berättade att i år är det 10:e året som vi gör detta. Mottagare i år liksom senast är Gnistan – en mötesplats för barn och ungdomar 6 – 14 år. Många av dem är hemlösa. De kommer i år att förutom julklappar få mat till ett julbord samt några madrasser och filtar. Julbordet kommer att serveras till drygt 150 gäster. Sedvanligt ordnades det en insamling som inbringade 2 510 kronor.

För de som inte var med eller inte hade kontanter går det bra att Swisha till Kaare f v b till klubben på telefonnummer 0738 465348.

Nu uppmanades Bengt ”Bengan” Delmar att komma fram. Charlotte tackade honom för allt det arbete som han lägger ner för klubben och inte minst det otroliga arbete som han utförde för att på nolltid få fram en ny möteslokal till klubben då vi strandsatts en fredag för en tid sedan. Som bevis för vår tacksamhet överlämnade Charlotte PHF-medaljen till Bengan.

Charlotte avslutade den formella delen av mötet med att önska oss alla en riktigt God Jul.

Härpå följde inslagning av julklappar till barnen. I denna del deltog även vår hedersgäst Elin.

God Jul önskar också kammarskrivaren (min första titel i tullverket)
Gösta