banner
Veckobrev 2020-03-26 nr 30 (2461)

Veckomötet inställt p g a Covid-19

Klubbärenden:

I detta nådens år 2020 har vi för första gången i klubbens historia fått ställa in klubbmöten på grund av läget i världen! Vi måste, som Charlotte skriver, hjälpas åt att ändå hålla kontakten. Om någon av er vill ha kontakt samtidigt med flera av våra medlemmar använd E-posttjänsten under  vår hemsidas medlemsområde eller kontakta mig.

Gösta

Dagens brev:

Kära Rotaryvänner!

Hoppas allt är väl med er! I morse körde jag in till jobbet för första gången på en vecka. En kort sekund tänkte jag att det var en dag i mitten av juli – strålande sol och knappt någon trafik. Samma känsla infinner sig vid kaffemaskinen i loungen – en plats som vanligen sjuder av liv och rörelse och nu är helt tom på folk. Sedan jag var här senast har någon satt upp en skylt ”Håll avstånd vid köbildning”. Jag inser att det inte är en dag mitt i semestertider utan en alldeles vanlig torsdag i mars månad. Fast inte så vanlig ändå. När jag tar hissen upp till plan 5 låter jag kavajärmen agera handske för att slippa röra hissknapparna. Där kan viruspartiklar fastna, det har jag läst någonstans. Partiklarna överlevde 17 dygn på kryssningsfartyget Diamond Princess, då är det lika bra att vara försiktig även i Skatteverkets lokaler i Malmö.

Gårdagen ägnades åt möten för att planera med bemanning och behörigheter och schema när vi ska gå man ur huse för att hjälpa svenska företag med betalningsanstånd. Den vanliga verksamheten får stå åt sidan.

Jag är inte så årsrik att jag minns några krig, jag har aldrig i mitt liv gått in i en affär och funnit att vissa hyllor gapar tomma eller haft en systerdotter som sitter fast på Sri Lanka och förtvivlat vill komma hem men inte hittar några flyg. Inte heller har jag tidigare försökt motivera en förstaårs gymnasist som är förvisad till vad man kallar distansundervisning.

De två senaste onsdagarna har jag sneglat på klockan strax före tolv och undrat när livet återvänder till det normala och vi kan träffas igen. Vi vet redan nu att vår ofrivilliga paus kommer att vara minst april månad ut, sannolikt längre. I år har jag i god tid ansökt om semester för att delta i klubbens golftävling i början av juni på magiskt vackra Österlen. Ligger det i farans riktning att vi måste ställa in? Ingen vet.

Jag saknar er och jag saknar Rotary. Vi får alla ta oss igenom dessa coronatider och hoppas på ett vaccin eller en flockimmunitet eller vad som helst som gör att vi kan återgå till ett normalt liv igen. Under tiden gäller det att hålla ställningarna så gott det går och umgås via telefon eller mail eller sociala media istället för fysiskt.

Vill avslutningsvis gärna skicka en vädjan till er alla att försöka gynna våra restauranger och butiker som går på knäna idag. Det brukar gå bra att få hemleverans eller att hämta maten på ett säkert sätt utan risk för smitta.

Skickar en stor kram till er alla!

Charlotte
President Malmö-Limhamn Rotaryklubb